Oorlog escaleert in de Donbas

Sinds het begin van de oorlog ondersteunt Stichting Barnabas een kerk in Slovjansk, in de Donbas regio in Oost-Oekraïne. De kerk voorziet dagelijks 130 mensen van eten en tijdelijk onderdak. Vanuit deze plek worden mensen geëvacueerd en naar een veilige plek gebracht. Een deel van de evacuees is afgelopen vrijdag naar het treinstation in Kramatorsk gebracht, waar vervolgens een Russische raket insloeg. Een aantal van de deze evacuees zijn bij de aanslag omgekomen.

Ons contactpersoon Peter, die het evacuatieteam coördineert, is zeer aangeslagen. ‘We leven op een onbeschrijfelijke plek, willen jullie alsjeblieft voor ons bidden? We staan onder voortdurende hoge spanning.’ Sinds de wijziging van de Russische oorlogsstrategie, ligt de Donbas regio zwaar onder vuur. Eén van de sleutelsteden in de oorlog is nu Slovjansk. Twee vrijwilligers van Stichting Barnabas zijn daar in 2019 geweest en hebben kerken en missieposten bezocht om hen te bemoedigen. Slovjansk ligt dicht bij het separatisten gebied, waar de mensen al jarenlang onder moeilijke omstandigheden leven.

Vanwege de nabije oorlogsdreiging wordt het evacuatie team kleiner, en wordt de focus verlegd naar het evacueren van gehandicapten, kinderen en ouderen.

Bid je met ons mee:

• Om moed en kracht voor de christenen die zijn achtergebleven om hun landgenoten in veiligheid te brengen
  • Voor bescherming voor de inwoners; dat ze op bovennatuurlijke wijze niet geraakt zullen worden door kogels of bombardementen
  • Dat de plannen niet slagen om het gebied te bezetten
  • Dat de christelijke hulpverleners een getuige van Jezus zullen zijn voor hun landgenoten