Geschiedenis

In 2020 bestond Stichting Barnabas 25 jaar. We blikken terug op daar waar het begon: eenvoudige gehoorzaamheid van het echtpaar Bert en Dinie. Kleine stapjes in geloof zijn uitgegroeid tot Stichting Barnabas zoals we die nu kennen.

”Het begon allemaal stap voor stap” begint Bert. Dinie vult hem lachend aan, ”de meeste ideeën kwamen van Bert. Ik ben steeds ondersteunend aanwezig geweest.” Het was in de eerste instantie een praktische overweging om een stichting te beginnen. Zo konden de financiën van het eigen huishouden en van het werk gescheiden worden.

Terugblikkend op het werk heeft Bert warme herinneringen aan de kampen in Tsjechië voor en na de val van de muur. Dinie vult hem aan: “Het was heerlijk om jonge mensen uit Nederland kennis te laten maken met het zendingsveld. Tegelijkertijd konden we gelovige broers en zussen versterken die zo lang onder het communistische regime hadden geleefd.”

Wanneer Bert op reis ging, wilde hij niet met lege handen aankomen. Hun oudste zoon, Matthijs, werd de kelder ingestuurd om uit de opslag zakken kleding te halen zodat Bert met een volle bus op reis kon gaan. Vertrouwen op God, daar kwam het regelmatig op aan. Vaak ging Bert uit pure gehoorzaamheid op reis. Wetende dat hij op die plek moest zijn, zonder te weten wat hij precies zou gaan doen. Voor de thuisblijvers was dat soms lastig te begrijpen. ‘Wat ga je precies doen?’ Is een vraag die vaak gesteld werd. Wanneer Bert op reis ging bad hij; “Heer, houdt U mijn hand maar goed vast, dan blijf ik dicht bij U”. Vooraf was de vraag van ‘wat en waarom’ niet goed te beantwoorden. Achteraf was keer op keer zichtbaar hoe God hem naar de juiste plekken leidde. God is trouw.

Op dit moment is voor Bert en Dinie de tijd aangebroken om te genieten van hun pensioen. Hoe dit pioniers echtpaar in de toekomst betrokken blijft bij het werk? Ze hopen dat ze in de toekomst kunnen blijven reizen en mensen kunnen blijven bemoedigen. Daarnaast zijn ze een geestelijke en morele ondersteuning voor Matthijs en Margo die het werk sinds 2018 hebben overgenomen. “En, we zullen een beetje opletten of Matthijs en Margo het goed doen”, grijnst Bert.