Libanon

Op de plek van de explosie in Beiroet.

Om de link van Stichting Barnabas met Libanon te begrijpen, moeten we terug in de tijd. In 1982 vertrekt een nederlands echtpaar als onderdeel van een team van de organisatie Jeugd met een Opdracht naar Libanon. In het land woedt op dat moment een burgeroorlog. Tijdens deze periode zet het team zich op verschillende manieren in. Ze bemoedigen lokale christenen om vol te houden en bidden dagelijks voor de situatie van het land. Op praktisch gebied wordt er geholpen door schade in huizen als gevolg van de oorlog te herstellen. Een deel van het team, waaronder een arts en een verloskundige, helpt op medisch vlak. Eén van hen is Josiane André. Jaren later start zij de organisatie Medair. Het Nederlandse echtpaar zal uiteindelijk Stichting Barnabas beginnen.

In 1983 wordt hun oudste zoon geboren. Ze noemen hem Matthijs. Kort daarna keert het gezin terug naar Nederland. Ondanks hun vertrek blijft de band met Libanon bestaan.

De 15 jaar durende burgeroorlog (1975-1990) laat diepe sporen na. Ondanks de slachtoffers die er zijn gevallen, getraumatiseerde burgers en een moeilijke economische situatie, krabbelt Libanon uiteindelijk weer op. In 1989, een jaar voordat de burgeroorlog tot een einde komt, brengt Matthijs’ vader opnieuw een bezoek aan Libanon. Tijdens deze reis komt hij in contact met veel jonge Libanezen. Veel van hen worden jonge leiders in hun land. Deze relaties vormden de basis voor het latere werk van Stichting Barnabas in Libanon.

De huidige situatie van Libanon

Vanwege de burgeroorlog in buurland Syrië, zoeken veel vluchtelingen hun toevlucht in Libanon. Eén derde van de inwoners in Libanon is Syrisch vluchteling. Dit trekt een zware wissel op het land, dat toch al een wankel evenwicht had. Gezondheidszorg, onderwijs en de voedselindustrie staan onder zware druk. Naast het vluchtelingenprobleem heeft het land te maken met een economische crisis, extreme inflatie en politieke onrust. De aanhoudende protesten laten zien dat de bevolking van Libanon de wanhoop nabij zijn. Door de coronapandemie zijn alle bestaande problemen verergerd. De explosie van 4 augustus 2020 in het havengebied van Beiroet is de genadeklap voor het toch al instabiele land.

Hoe helpt Stichting Barnabas?

Noodhulp na de explosie in Beiroet

Voedsel, medicijnen en reparaties. Direct bekijken

Status: Doorlopend

Basisschool voor Syrische vluchtelingen