Reisverhaal van Henri naar Oeganda

Stichting Barnabas draait volledig op vrijwilligers. Dit doen we met veel passie en inzet. Op deze manier kunnen we garanderen dat de giften daar terecht komen waar ze het meest nodig zijn: bij mensen in nood.

Eén van onze vrijwilligers die zijn talenten en expertise inzet is Henri van ’t Hof. In het dagelijks leven werkt hij als boormeester in Nieuwleusen. In 2017 ging hij voor het eerst mee naar Oeganda om waterputten te repareren. Eenmaal weer thuisgekomen liet Afrika hem niet los. Henri ging aan de slag om een zogeheten ‘de pomptestmachine’ te bouwen. Deze pomptestmachine brengt het waterpeil van een put in kaart. Vervolgens wordt berekend hoe diep de pompcilinder bevestigd moet worden. Door de pompcilinder op de juiste hoogte te plaatsen wordt de watercapaciteit van de put optimaal benut. Kortom: efficiëntere reparatie zonder onnodige kosten!

In oktober 2018 ging Henri opnieuw op reis om de pomptestmachine te introduceren. De pomptestmachine werd in Oeganda met lichte argwaan ontvangen. Na een aantal testsessies waren de Oegandese monteurs echter laaiend enthousiast! Een lokale onderneming neemt de pomptestmachine over tegen een lening die in drie jaar moet worden afbetaald. Dit stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van de Oegandezen en het ondernemerschap.

Een put voor een put

Om de waterputreparaties te bekostigen bedacht Henri een actie: ‘Een put voor een put’. Voor een afgesproken prijs sloeg Henri een waterput in tuinen van mensen. Met de opbrengst hiervan wordt er een waterput gerepareerd in Oeganda. Een put voor een put!