Water brengt leven!

In een klein dorpje vlakbij Soroti, Oeganda hadden de inwoners een tijd lang geen toegang tot schoon drinkwater. De waterput die voorheen werd gebruikt ging stuk en er waren geen middelen beschikbaar om deze te repareren.

De put is verlaten. Er is hier geen water en dus geen leven.

Drie maanden lang haalden de inwoners water in het nabijgelegen gebied, maar er was nooit voldoende. Dit zorgde ervoor dat de mensen erg zuinig waren met het beschikbare water. Er werd weinig gedoucht en ze dronken alleen als ze heel veel dorst hadden. Het water dat voorhanden was werd zoveel mogelijk gerecycled. Er werd soms afgewassen met vies water en het vee kreeg gerecycled water te drinken. Als gevolg daarvan werden mensen ziek en gingen dieren dood. Ze konden door de waterschaarste ook niet langer hun moestuin onderhouden. Je kunt je misschien wel voorstellen welke impact dit had op de gezondheid, hygiëne en het levensonderhoud!

Doordat water halen veel tijd in beslag neemt blijft er minder tijd over voor spelen en school.

Via een lokale contactpersoon kwam stichting Barnabas op de hoogte van de situatie. De lokale bevolking werd gevraagd om 15 procent van de reparatiekosten te bekostigen, de rest werd bijgelegd door Stichting Barnabas. Door de reparatie kunnen de inwoners weer een gewoon leven leiden! Op vijf minuten loopafstand is er nu voldoende schoon drinkwater voorhanden. Doordat de afstand klein is kunnen ze vaker water halen èn kunnen ze meer water tegelijkertijd meenemen. De hygiëne en gezondheid zijn erom verbeterd. Het nadenken over water slokt niet al hun tijd meer op, er is weer ruimte om te leven!

Er wordt hard gewerkt aan de reparatie. Bij de reparatie van een put wordt altijd samengewerkt met een lokaal bedrijf.

Eindelijk is er weer schoon water!