Maak onderwijs mogelijk in Pakistan

Stel je eens voor. Je wordt geboren in een arm gezin in Pakistan op het platteland. Het is een strijd om de eindjes aan elkaar te knopen en alle monden te voeden. Geld om naar school te gaan is er gewoonweg niet. Door landgenoten word je met de nek aangekeken. En dat alles omdat je christen bent.

Plotseling gaat er een gerucht dat er een christelijke basisschool wordt gestart in het dorp. Tijdens Matthijs’ reis, begin maart, bezoekt hij deze school en ziet hij met eigen ogen welke positieve verandering er in het dorp plaatsvindt.

Aan een rustig zandweggetje, waar af en toe een ezelwagen voorbijrijdt, bruist het opeens van het leven bij de christelijke basisschool. Dit is niet altijd zo geweest, anderhalf jaar geleden ging zeker 80 procent van de kinderen niet naar school. “Wanneer kinderen niet naar school gaan, worden het dagloners net als hun ouders. Ze zijn analfabeet waardoor ze eigenlijk slaaf zijn van de boer. Onderwijs biedt hun een groter raamwerk om naar de wereld te kijken en maakt hen tot burgers die kunnen bouwen aan de samenleving”, vertelt Walter, onze lokale contactpersoon en directeur van de school.

“Het heeft mij opnieuw geraakt dat je met zo weinig middelen, zoveel impact kunt maken,” vertelt Matthijs. “Voor slechts 95 euro per jaar leert een kind op deze school lezen en schrijven.“ Ze leren bovendien om zèlf na te denken. In de toekomst zullen ze in staat zijn om zichzelf en hun gezin te onderhouden. De negatieve spiraal van armoede, die al generaties voortduurt, wordt op deze manier doorbroken.

Barnabas ondersteunt in Pakistan naast deze school, nog twee basisscholen en twee scholen waar via volwassenonderwijs een vakopleiding wordt geleerd. Naast het (vak)onderwijs dat ze ontvangen, wordt er op alle scholen bijbelonderwijs gegeven. Zo worden de kinderen en mensen niet alleen praktisch, maar ook geestelijk toegerust.

Om deze vijf scholen te laten draaien is 40.000 euro nodig. We hebben al meer dan 25.000 euro, helpen jullie mee dit kostbare onderwijs mogelijk te maken?

Voor 95 euro kan een kind een jaar naar school, of kopen we een naaimachine voor een cursist.

Doneer via een tikkie of maak uw gift over op NL71ABNA0545201071 o.v.v. ”Onderwijs Pakistan”

Help je mee?

Doneer

Afgelopen december hebben we de eindejaarsactie gehad. We mochten met uw steun (kerst)voedselpakketten uit delen in Libanon, Pakistan en Congo!

Afgelopen december heeft onze Congolese contactpersoon aan 100 weduwen en ruim 200 wezen voedselpakketten uitgedeeld. Deze pakketten zijn mede mogelijk gemaakt door de eindejaarsactie. Deze weduwen en wezen hebben een mooie kerst gehad, hartelijk dank daarvoor! Natuurlijk is van de mogelijkheid gebruik gemaakt om aan deze vrouwen en kinderen het kerstverhaal te vertellen bij het uitdelen van de pakketten.

Congo is op dit moment niet veel in het nieuws, maar helaas is er nog steeds oorlog gaande en zijn veel vrouwen hierdoor hun man verloren. Daardoor staan ze er alleen voor in het grootbrengen van de kinderen. We hopen later dit jaar Congo te bezoeken, om de mensen daar te bemoedigen en praktisch te helpen in hun grote nood.

Het is december, voor velen een maand die in het teken staat van familie, gezelligheid en cadeautjes. De komende maand deelt Stichting Barnabas voedselpakketten uit, wat voor de ontvanger een groot cadeau is.

Zo ontvingen dorpelingen in Pakistan vorig jaar december een voedselpakket. Toen hulp uitbleef na een overstroming, was een voedselpakket van Barnabas een geschenk uit de hemel.

Niet alleen in Pakistan, maar ook in Congo en Libanon willen we deze feestmaand voedsel verspreiden dat de maag en het hart vult. Zo geven we gehoor aan de opdracht uit Jesaja 58:

“Is dit niet het vasten dat ik verkies: je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen?”

Een klein gebaar zoals een voedselpakket kan levensveranderend zijn. De actie is inmiddels gestart en op dit moment is er al meer dan € 7000 opgehaald, dank voor jullie vertrouwen. Je kunt een bedrag overmaken naar Stichting Barnabas op NL71 ABNA 0545 2010 71 o.v.v. Eindejaarsactie of geef direct online.

Wil je ook deel zijn van deze verandering?

Doneer

In februari werd de wereld opgeschrikt door de enorme aardbeving in het midden-oosten. Inmiddels zijn we 9 maanden verder, hoe gaat het daar? Een Barnabas team bracht afgelopen maand een bezoek aan het getroffen gebied om hoop en hulp te bieden. Juist als velen het weer zijn vergeten, ervaren de getroffenen dat ook zo. Het is onze missie om bemoediging te brengen en die was hard nodig. Na negen maanden is het lijden nog zichtbaar aanwezig, veel is al gedaan, maar nog meer moet er gebeuren. Het gemis van geliefden laat een gapend gat achter bij veel families. Toch is er ook hoop, mensen gaan door en er wordt voor elkaar gezorgd, prachtig om dat mee te maken en een onderdeel ervan te zijn!

Vorige maand bracht een Matthijs en vier anderen een bezoek aan Libanon om hoop uit te dragen door persoonlijke bezoeken en het ondersteunen van onderwijs en voedselprojecten. Op een van de huisbezoeken ontmoetten ze een Libanese vrouw die Rita heet.

Rita werkte in een ziekenhuis, maar door de economische crisis in Libanon moest het ziekenhuis sluiten. Ze raakte haar baan, inclusief haar pensioen, op slag kwijt. Door de inflatie is haar spaargeld niets meer waard. Op dit moment werkt ze als schoonmaakster, maar dat is niet voldoende om het hoofd boven water te houden. Via het voedselprogramma dat Barnabas ondersteunt, ontvangt ze maandelijks een voedselbon waardoor ze de eindjes net aan elkaar kan knopen.

Toen het team Rita en haar man George een bezoek bracht, serveerde ze huisgemaakte cake. Een luxeartikel voor de omstandigheden waarin zij leeft. Ze kon dit kopen dankzij de voedselbon. Van het weinige dat ze had wilde ze het allerbeste weggeven! Dit maakte veel indruk op het team. Het was confronterend om de armoede onder ogen te zien, tegelijkertijd was het mooi om naast deze vrouw te mogen staan, en haar te laten weten dat ze niet vergeten wordt.

Het team bezocht ook de stad Tyrus, vlak bij de zuidgrens. Recentelijk sloeg ten zuiden van Tyrus een raket in bij het VN-hoofdkantoor. Onze contactpersonen die daar woonden zijn inmiddels uit voorzorg verhuisd naar een andere plaats. Veel buitenlandse zendelingen verlaten op dit moment het land vanwege de dreiging van oorlog. Bidden jullie mee voor Libanon, en voor alle andere landen in het Midden-Oosten waar grote spanningen zijn? Laten we bidden voor vrede!

In juni bezocht Matthijs Oeganda. In dit land bieden we al jarenlang ondersteuning op het gebied van onderwijs en schoon drinkwater. Dit keer ging hij ook op pioniersreis naar het afgelegen gebied Karamoja, waar de stam Karamajong gevestigd is. Dit was erg indrukwekkend en zowel de geestelijke als de fysieke nood is groot.

Een van de doorlopende projecten is het repareren van waterputten. Opnieuw heeft Matthijs ervaren dat de impact op de lokale gemeenschap groot is wanneer er een waterput wordt gerepareerd. Bij elke reparatie betaalt de gemeenschap een percentage om hun te leren om zelf zorg te dragen voor de put. In het filmpje wordt dit verder uitgelegd.

Afgelopen woensdag 16 augustus 2023 heeft de christelijke gemeenschap in de Pakistaanse stad Jaranwala met gruwelijke vervolging te maken gekregen. Christenen werden beschuldigd vanwege blasfemie, waarna er georganiseerde aanvallen zijn gepleegd op christenen.

Er is weinig aandacht besteed in het nieuws, NOS meldt dat het om 4 kerken zou gaan. Onze lokale contacten zeggen dat meer dan 20 kerken zijn verwoest door brandstichting, bulldozers of door het gebruik van chemicaliën. Bijbels zijn verbrand. Er is een voorganger gemarteld en verschillende vrouwen zijn aangerand. Meer dan honderd huizen zijn in brand gestoken. Veel gezinnen zijn het veld in gevlucht om zichzelf in veiligheid te brengen. Ze hebben geen onderdak, geen eten, geen drinken en geen kleding of dekens. De elektriciteit in de huizen en de waterpompen zijn door de ravage onbruikbaar geworden. Er heerst angst en paniek onder alle christenen in Pakistan.

Onze bevriende lokale leiders bezochten het getroffen gebied. Eén van hen schrijft: “We zijn diep geraakt nu we de nood van onze broers en zussen met eigen ogen hebben gezien. Het is verschrikkelijk en overweldigend, ons hart huilt.’’ Verder vertelt hij: “In geloof heb ik hen gezegd dat we terugkomen om, door Gods genade, te helpen aan de wederopbouw. Bidden jullie met ons mee?

Verschillende lokale leiders zijn nu ter plaatste en via Barnabas is de noodhulp inmiddels gestart. De kosten om een gezin te voorzien in de basisbehoeften waaronder een tent, eten, drinken en kleding bedragen €350.

Help je mee? Maak een bedrag over naar NL71ABNA0545201071 t.a.v. Noodhulp Jaranwala

€ 25 voedselpakket klein
€ 50 voedselpakket groot
€ 350 noodhulp gezin

‘’Afgelopen dagen hebben we meerdere voorgangers aan de telefoon gehad om hun te bemoedigen met de tekst uit 1 Korintiërs 12: 26 ‘Als één lid lijdt, lijden alle leden mee.’ Al jaren bezoeken we Pakistan en deze aanval raakt ons enorm. Bid en help jij ook mee?’’

Help christenen in Pakistan!

Doneer

Voor de oorlog in 2019 was Stichting Barnabas in Slovjansk en zo leerden we Peter kennen van de Good News Church in Slovjansk, vlakbij Bahmut in de Donbas. In Oost-Oekraine was het al jaren onrustig en Peter en zijn kerk reikten uit met missieposten in dit moeilijke gebied. Helaas heeft de invasie van vorig jaar alles veranderd en een totale oorlog het gevolg. Afgelopen 15 april was er nog een raketinslag in Slovjansk en ook leden van Peters kerk zijn omgekomen.

In 2022 hebben we met giften vanuit Nederland geholpen met evacuaties, brandhout, generator en kleding.

Op dit moment gaat Peter en zijn team elke dag met 200 broden naar kleine dorpen om mensen brood en levend brood te brengen. Dankzij steun van verschillende sponsors mogen ze dit al vier maanden doen!

Vrijdag 2 juni organiseren we een Barnabasavond in de Dorpsherberg in Nunspeet. Speciale gasten zijn een echtpaar uit het rampgebied die de aardbeving hebben meegemaakt afgelopen februari. We hebben het gebied al twee keer bezocht dit jaar, maar nu heeft u de kans zelf een ooggetuigen verslag te horen van mensen uit het gebied. U zult ook bemoedigd worden, want God is ondanks het lijden ook aan het werk!

Ja, ik kom vrijdagavond 2 juni

Tijd: 19.30 – 21.30

Waar: Dorpsherberg, Dr. Schutlaan 2, Nunspeet

Wat: Ooggetuigenverslag aardbeving

Ik geef mij op

U komt toch ook? Meldt u dan eenvoudig aan via bovenstaande knop.

Van harte aanbevolen en we zien er erg naar uit u te ontmoeten deze avond. We zien uit naar uw komst op vrijdag 2 juni!

Drie maanden na de aardbeving horen we weinig meer over de situatie in de getroffen landen. Toch zijn nog velen dak- en thuisloos, gaat het puinruimen gestaag en duurt de wederopbouw nog jaren.

Inmiddels hebben twee Barnabasteams een bezoek gebracht aan het gebied. De verhalen, het verdriet en de ravage was zeer indrukwekkend. Een van de personen die het team bezocht, verwoorde hun situatie als volgt: “We hebben geen gisteren, er is geen vandaag, we hebben geen toekomst”. Hij is gebroken en voelt zich alleen staan in de ellende. Hij zei: “Niemand komt ons helpen, niemand zoekt ons op”.

Dankzij giften die binnenkwamen konden we direct noodhulp bieden, zoals het uitdelen van voedsel, matrassen en hygiëne artikelen. Daarnaast is er hulp verleend aan gezinnen die in tentenkampen wonen. Ze zijn op de vlucht geslagen voor oorlogsgeweld en nu opnieuw troffen door natuurgeweld. Nog steeds is hulp hard nodig en blijft Barnabas hulp bieden.